De commerciele kant van Gert Wilden

Maak kennis met Gert Wilden. Deze Duitse cultheld (1923) heeft zijn roem vooral vergaard met het maken van de muziek voor Teutoonse softporno in de jaren zeventig.

Bekend is vooral zijn muzikale omlijsting bij het robuuste Schulmädchen-Report: Was Eltern nicht für möglich halten uit 1970. Maar het oeuvre van Wilden is rijk genoeg om er eens twee tientjes aan te spenderen.

Waar Gert Wilden ook heel goed in was (de goede man leeft overigens nog, maar maakt geen muziek meer) was het maken van reclamedeuntjes. En dan niet die zuunige van een paar seconden, zoals ‘Car Glass repareert, Car Glass vervangt!‘, maar hele nummers. Daarin was hij een kleine veertig jaar geleden trouwens niet de enige: Duitsland stond in die tijd bol van de commerciële nummers.

Ik heb al een paar dagen het nummer Moulinex van Wilden in mijn hoofd. Het is ongelooflijk, maar zelfs van de naam van een frietpanfabrikant weet de Duitse Tovenaar een meeslepend en episch stuk te maken. En dat met alleen maar dat ene woord: Moulinex. Was het nog maar jaren zeventig.

Luister zelf naar Moulinex:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

 


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
(nog geen stemmen)
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

Bekendheid kreeg hij met de presentatie van de AVRO's Wie-kent-kwis met de zogenaamde marmotten-race, waarbij het echter om cavia's ging. Hij werd verkozen tijdens het Conclaaf van april 2005 en is auteur van onder meer het boek: "Standing Firm: A Vice-Presidential Memoir".

2 Reacties op “De commerciele kant van Gert Wilden”

  1. Damn, ik denk steeds dat er Geert Wilders staat ipv Gert Wilden.

  2. Wow! Great to find a post kocnking my socks off!

Laat een bericht achter