Eco-Formule 1: nog steeds vermakelijk

Zondag ging het nieuwe Formule 1 seizoen van start. Dit jaar met een politiek correct, groen tintje. Critici van de nieuwe regels zijn de mond gesnoerd. De Australische Grand Prix in Melbourne was er één van spektakel en verrassingen.

Het was even slikken deze winter. De overkoepelende autosport-organisatie FIA wil met Formule 1 een nieuwe weg inslaan. De gewijzigde aerodynamische regels zorgden voor gedrochten van auto’s, en vanaf 2010 (dit seizoen nog optioneel) moeten alle teams hun bolide uitrusten met een KERS-installatie (Kinetic Energy Recovery System). Dit systeem vangt de energie op die vrijkomt bij het remmen. Deze energie kunnen de coureurs inzetten middels een boost-knop, bijvoorbeeld tijdens het inhalen. Het kwam op de meeste Formule 1 fans over als een schijnheilige poging om de raceklasse een eco-vriendelijke smoel te geven.

Daarbij kwam ook het slechte nieuws van Honda. De Japanse automaker zag zich door de economische crisis genoodzaakt terug te trekken uit de koningsklasse van de autosport. Na weken van onderhandelingen en concessies besloot Ross Brawn (voorheen technisch directeur bij Ferrari en Honda) de inboedel van Honda over te nemen. Nadat Mercedes toezegde motoren te leveren was het team Brawn GP geboren.

Alle nieuwe technische fratsen en het gestuntel rond Honda leken slechte voortekenen voor het nieuwe seizoen. Zondag bleek echter niets minder waar. Ross Brawn kan nog altijd een voortreffelijke auto tekenen, en zijn Brawn GP bolides zorgden voor een dubbelslag door de eerste en tweede plaats te veroveren. Ook KERS bleek veel meer dan een eco-truukje. De teams hebben hun creativiteit erop losgelaten en zijn met innovatieve systemen aan de startgrid gekomen. En laten we eerlijk zijn, een boost-knop klinkt gewoon als een jongensdroom.

Bovendien kan de Formule 1 klasse zich wederom bewijzen als een wegwijzer voor de toekomst. Het zou goed kunnen dat we de KERS techniek in een verfijnde versie over een jaar of vijf in onze auto’s terugvinden. Al is het alleen maar om het feit dat je tegen de buurman kunt zeggen dat je nieuwe Renault gezinsvehikel Formule 1 techniek aan boord heeft.


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Gemiddelde: 5,00
Aantal stemmen: 1
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

Zoon van Robert, kleinzoon van Laurens, kind van andere tijden, meester der luiheid, verleider der vunzigheid, brouwer des ongenoegens. En nog meer van die zotheden.

2 Reacties op “Eco-Formule 1: nog steeds vermakelijk”

  1. Doet PSA nog een beetje mee, ergens in een verborgen hoekje van de Formule 1? Ik wil zo graag zeggen dat mijn saaie ouwe-lullenbak ook een vleugje race-monster in zich heeft….

  2. Sinds Peugeot zich eind 2000 terug heeft getrokken is er niets meer van PSA te bekennen in de Formule 1. Ze houden zich daar meer bezig met het wereldkampioenschap Rally.

Laat een bericht achter