De crisis van Natasja Froger

Alle levensvreugde is verdwenen. De VARA stopt met Kinderen Geen Bezwaar, de AOW wordt afgeschaft en de Limburgse mijnen gaan uit pure noodzaak weer open. Het kinderwetje van Van Houten is verleden tijd, net als de vrije zaterdag. Om negen uur moet de olielamp uit en in Holland sterft de laatste vlinder in de laatste lente.

Dat is het apocalyptische gevoel dat je bekruipt als je naar de reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij kijkt. Daarin loopt Natasja Froger (erkend goed mens en nog erkender ‘vrouw-van’) tobbend door een doorsnee woonwijk.

Het is donker.
‘Lieve mensen’
, zegt Natasja. ‘We zitten midden in een crisis.’
Een voor een doven de lichten in de straat. Er klinkt gerommel.
‘En nu hebben de grote energiebedrijven hun stroomtarieven ook nog eens verhoogd.’
Natasja moet nu bijna huilen.
Dat wordt dus nog meer bezuinigen!’
Dan klaart haar gezicht op. De lichten gaan weer aan. De wereld wordt een beetje mooier.
‘Maar gelukkig heb ik goed nieuws voor u.’

Dat goede nieuws betreft dus een aanbieding van de genoemde energiemaatschappij. Die heeft de tarieven juist verlaagd. Scheelt u honderden euro’s per jaar. Meteen overstappen dus.

Meneer Natasje heeft zo zijn eigen crises.

Meneer Natasja heeft zo zijn eigen crises.

Handig bedrijf trouwens, die Nederlandse Energie Maatschappij. Een fonkelnieuwe onderneming, maar met een naam alsof ze al een eeuw bestaat. Zelfs het logo ziet eruit alsof het voor het laatst is vernieuwd in de jaren zeventig, De tijd dat elektriciteit nog van de provincie kwam en de treinen op tijd reden. Dat wekt vertrouwen. Het vertrouwen dat ook Natasja Froger oproept.

Dat vertrouwen heeft Natas te danken aan een paar dingen. Zo kwam ze op voor zielige mensen in het programma Hart in Aktie. Verder ging ze met het voltallige gezin Froger -tegen betaling- vrijwillig de bijstand in om aandacht te vragen voor de voedselbank. Dat was overigens zo’n succes dat die banken door de massale toeloop van minima nu te kampen hebben met grote tekorten.

Het paupertje spelen is afgelopen, Froger zit alweer ettelijke maanden in haar villa. Zelf motiveert ze haar optreden in de energiereclame zo:

‘Als mensen kunnen besparen op hun energielasten, wil ik ze dat direct laten weten. Veel mensen worden geraakt door de huidige economische crisis, dat gaat me aan het hart. Ik heb het zelf in de praktijk ondervonden. De Nederlandse Energie Maatschappij is erop gericht om zo veel mogelijk voordeel aan haar klanten te bieden.’

Vanaf volgende maand promoot Froger de bloembol: Als ik Nederland kan helpen bezuinigen op voedsel, dan doe ik dat meteen.

Vanaf volgende maand promoot Froger de bloembol: 'Als ik Nederland kan helpen bezuinigen op voedsel, dan doe ik dat meteen.'

Hier begint het wat mij betreft een beetje te wringen. Voor arm en lager opgeleid Nederland is Natasja Froger een eerlijke autoriteit op het gebied van minima en armoedebestrijding. Ik snap ook wel dat dat juist de reden is om haar in te huren, maar de vraag is of dat helemaal kies is.

De Nederlandse Energie Maatschappij is geen filantropische instelling die opgericht is om minima te ontlasten. Ook niet als ze momenteel daadwerkelijk de laagste tarieven hanteert. Met een moeilijk hoofd (en voor ongetwijfeld veel geld) doen alsof de wereld vergaat tenzij mensen overstappen naar de NEM is het laatste wat dit land nodig heeft.

Mevrouw Froger had er beter aan gedaan om Gerard Joling binnenboord te houden.


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Gemiddelde: 5,00
Aantal stemmen: 1
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

Bekendheid kreeg hij met de presentatie van de AVRO's Wie-kent-kwis met de zogenaamde marmotten-race, waarbij het echter om cavia's ging. Hij werd verkozen tijdens het Conclaaf van april 2005 en is auteur van onder meer het boek: "Standing Firm: A Vice-Presidential Memoir".

18 Reacties op “De crisis van Natasja Froger”

  1. Uitstekend dat dit belicht wordt (no pun intended), het schoot mij ook in het verkeerde keelgat (no pun intended).

  2. Overigens zou het ook wel zo handig zijn als mevrouw Froger wist voor wat voor bedrijf zij reclame maakte:

    http://www.consumentenbond.nl/forum/showthread….
    http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=47921

    Laatst zo’n gevalletje voor een kennis van mij op mogen lossen.. Vraag je een informatiepakket op, krijg je meteen een contract door je neus gedouwd. Overigens is de NEM alleen maar voordeliger voor groot-energie-verbruikers…

  3. De bepaling dat mensen telefonisch een overeenkomst kunnen aangaan is prima en zeer goed voor de klantvriendelijkheid van veel bedrijven. Ik kan bellen en direct een abonnement afsluiten. Maar ze hadden dat nooit moeten toestaan voor bedrijven die de prospect opbellen. Deze simpele uitzondering had heel erg veel problemen kunnen voorkomen.

    Er is, kortom, nog voldoende werk aan de winkel voor onze vriendin Vivienne in Brussel.

  4. En die reclame is zo slecht dat ik er nachtmerries van heb gekregen. Laatst nog, in een staat van halfslaap, flikkerde de straatverlichting naast mijn slaapkamerraam. Ik dacht dat Natasja Froger door onze straat liep.

    Badend in het zweet ben ik die morgen wakker geworden.

  5. Wat een nare foto van haar trouwens.. Lijkt wel alsof ze een junkie is.

  6. Mijn complimenten voor dit artikel, ridder Roelof.
    Met als aanvulling dat er in de woningen van veel fans van het echtpaar Froger, spoedig de duisternis in zal treden. Een slachtoffer van de verkoopmethodes van dit al jaren als Oplichter
    bekend staand Energiebedrijf heeft berekend dat de mensen, die een vast 3 jarig contract bij de NEM hebben afgesloten, 700 euro meer kwijt zijn. Niks niet daadwerkelijk de goedkoopste!
    Oh Jee, na het promoten van de voedselbank, voedselbank zonder voedsel. Na het promoten van de bloemkool, nergens één bloemkool meer te bekennen, wat nog rest is……….. de tulpenbol.
    Maar het is natuurlijk dom en ook een schande dat mevr. Froger in deze reclamecampagne optreedt en zo haar doelgroep, die haar op haar blauwe ogen gelooft, nog verder in de puree zal helpen.
    Ik vermoed dat de fans na het zien van hun energienota, mevr Froger de volgende rekening zullen presenteren en haar bij een volgende goede doelenactie met hoongelach zullen begroeten.
    En ook al is dit mijn styl niet, ik denk dat ik van harte meedoe!

  7. Nog even een aanvulling op het artikel:

    De Nederlandse Energiemaatschappij is geen fonkelnieuwe aanbieder.
    Dit bedrijf is in 2005 al tot de energiemarkt toegetreden en heeft het gepresteerd om vanaf 2005 tot op heden,zonder enige belemmering van de toezichthouders, gigantisch veel mensen op te lichten. En dat doen zij door de consument op de onmogelijkste tijdstippen lastig te vallen met zeer misleidende verkooppraatjes, zie de links van Hatseflats. Dus Ridder Pieter,ik en velen met mij, zijn helemaal niet zo gecharmeerd van de bepaling dat mensen telefonisch een overeenkomst aan kunnen gaan en zeker niet onder valse voorwendselen. Bij bovengenoemde maatschappij weet je dat ook niet. Ze sturen je een informatiepakket op wat een overeenkomst blijkt te zijn. Als je denkt, nou dat lees ik volgende week weleens een keer, ben je te laat en hebben deze boeven al een overstap geregeld. Als het initiatief tot een telefonische verkoop van de consument zelf uit gaat, is het natuurlijk een heel ander verhaal!
    Voor meer informatie over deze oplichters zie de links van Hatseflats.
    Ik ben zelf geen slachtoffer van dit energiebedrijf maar ben het zeer met u eens dat het de hoogste tijd wordt dat uw vriendin Vivienne in Brussel eens de handen uit de mouwen gaat steken, zo ook de door de overheid aangestelde toezichthouders, verantwoordelijke minister en 2e kamerleden die m.i. allen lijden aan een grote mate van inertie, helaas op meerdere terreinen.

  8. N.B. in mijn eerste reactie heb ik het o.a. over bloemkool,
    maar dat moet natuurlijk een bloembol zijn.
    In mijn 2e reactie haal ik 2x de link van Hatseflats aan.
    Excusez moi!

  9. Het is je vergeven. ;)

  10. Gravin,

    Ik zei juist dat vriendin Vivienne iets moet doen aan het telefonisch verkopen met binding. Het lijkt me wel winst dat ik – als ík opbel – ik direct iets kan afsluiten, bijvoorbeeld een sneller internetabonnement of een biologisch groetenpakket.

    RP

  11. Weledele ridder Pieter,

    quote:
    Als het initiatief tot een telefonische verkoop van de consument zelf uit gaat, is het natuurlijk een heel ander verhaal!

    quote:
    Ben het zeer met u eens dat het de hoogste tijd wordt dat uw vriendin Vivienne in Brussel eens de handen uit de mouwen gaat steken, zo ook de door de overheid aangestelde toezichthouders, verantwoordelijke minister en 2e kamerleden die m.i. allen lijden aan een grote mate van inertie, helaas op meerdere terreinen.

    Wij zijn het volkomen eens!

  12. Pfft. Gelukkig maar!

  13. hallo lieve natasja

    ik vind het allemaal reuze goed en knap waar jij en je man mee bezig zijn
    maar ik wordt misselijk van jou reclame spot van de nederlandse energie maatschappij
    Ik zelf ben de boot in geweest door die OPLICHTERS
    ja zo noem ik ze eerst informatie pakket opsturen en vervolgens je een contract aan laten gaan wat je niet wilt
    LANG LEVEN de kleine lettertjes
    nee ik wordt er niet goed van ik vind het gewoon oplichterij heel die energie maatschappij

    het spijt me dat ik er zo fel op ben maar dit keur ik niet goed

    xxx patricia

  14. Het maakt niet uit hoor Patricia, dat je er zo fel op bent. Wij keuren het ook niet goed. Misschien zou je je verhaal willen mailen naar info@riddersvanhetvrijewoord.nl? Het is goed dat dit soort verhalen worden gehoord!

    Vertel vooral ook wat er reuze goed en knap is aan het leven van Rene en Natasja Froger.

  15. De NL energie fraudeurs hebben bij mij al de top 3 van hedendaagse doodsoorzaken toegewenst gekregen, aangezien er geen NEE in hun vocabulaire voorkomt. Die hufters blijven je telefonisch lastig vallen, zelfs nadat je ze het afgelopen jaar al minimaal 10 keer hebt verzocht op te rotten met hun sprookjesverhalen.
    Het feit dat de heks van Froger voor een zak geld met deze prutsers in zee is gegaan is helaasch voor har, maar dan moet ze nu niet majoor Bosshardt uit gaan hangen….
    1 molotov voor de NEM!!!

  16. Ridder Pieter, ik heb de laatste tijd niet meer op deze erg leuke site gekeken vandaar mijn late reactie op uw reactie.
    Ik geef toe dat mijn reactie nogal pinnig was, temeer daar wij het eens zijn. Dat krijg je ervan als je jezelf de titel van gravin aanmeet. haha. (heb hem nu maar weggelaten)

    Overige ridders, jonkvrouwen enz.: Het gepeupel, waartoe ik ook behoor, begint inmiddels last te krijgen van geestelijke en lichamelijke klachten(zoals RSI van het wegzappen, veelvuldige braakneigingen, straatvrees, achtervolgingswaanzin enz) veroorzaakt door de reclamecampagne van de Nederlandse Energie Maatschappij. Op de publieke zenders, zowel overdag als ‘s avonds in elk reclameblok 2x te zien. Niet dat ik de gehele dag naar de tv zit te kijken, maar ik kijk ‘s morgens altijd even naar het journaal voor ik naar mijn werk ga. Op de commerciële zenders schijnt het nog veel erger te zijn, maar daar kijk ik nooit naar. Ook op de radio verkondigt Natasja veelvuldig dat wij in een crisis verkeren en dat wij iets moeten doen! Natasja is overal!Zelfs buiten zijn wij niet meer veilig door niet te vermijden levensgrote posters op bus-en tramhokjes, zowel aan de binnen-als de buitenzijde. Dit is geen reclamecampagne, dit is pure indoctrinatie. Het volk, door de NEM belazert of niet, begint reeds te morren. Als jullie een lumineus idee hebben om hiertegen ten strijde te trekken, dan hoor ik dat graag!

    V.Bruins:

    U verwoordt kort en krachtig wat vele slachtoffers van de praktijken van Nederlandse Energie Maatschappij denken maar niet hardop durven zeggen. Ik heb dan ook hartelijk gelachen mede door de combinatie van dit forum en uw reactie!

  17. [url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#2413]accutane without prescription[/url] – buy accutane online , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#835 cheap accutane

  18. Important information for my situation. Thanks for really professional informative article. Bad be in touch along with U

Laat een bericht achter