Wie is het Zwarte Schaap?

Een viral is nou het soort reclame dat ik wél kan hebben. En dat is natuurlijk ook precies de bedoeling.

Misschien had je het nog niet gezien, maar Nu.nl heeft vandaag een mooie campagne te pakken. Een zwart schaap reageert direct op de nieuwtjes op de site. De hele dag heeft ieder nieuws al een eigen bannertje gehad. En half Nederland hangt vol met billboards met hetzelfde zwarte schaap. Het moet iets groots zijn, zo lijkt het.

De ‘viral’ is precies het soort advertentie waar ik me wel door laat verleiden. Niet per sè tot kopen overigens, hét probleem van leuke reclames. Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat bijna alle Nederlanders ‘Even Apeldoon bellen’ konden opdreunen, maar dat niemand het meer koppelde aan Centraal Beheer. Oeps.

Muizenval

Muizenval

Een goede viral gaat ook volkomen voorbij aan de boodschap, maar is gewoon leuk om te zien en creatief gemaakt. Zoals deze van de HEMA, als aanprijzing voor de webshop. (Heeft de HEMA een webshop?) Doet je denken aan The Incredible Machine, niet? Of Muizenval? Inderdaad, een Rube Goldberg-machine. Ook leuk zijn de filmpjes van ‘hacker’ Max Cornelisse, die met zijn laptop het hele treinverkeer en de snelweg plat krijgt. Natuurlijk niet waar en gewoon een reclame van een technische hogeschool.

Of Overtoom, die het woord poeremetator bedacht (kost niets op Google) en zodoende iedereen naar haar site wist te krijgen. En dan ook echt: 149 duizend hits in drie dagen is veel namelijk. Jammer alleen dat een poeremetator al eerder was uitgevonden als poef met 16 centimeter lange dildo. De Postbank had een viral waarbij je daadwerkelijk een telefoontje kreeg, met vraag of je de mevrouw uit het filmpje zogenaamd geld wilt overmaken. En zo is de lijst haast eindeloos.

Het Zwarte Schaap roept in ieder geval weer genoeg vragen op, en volgens de site weten we pas morgen het antwoord. Een kleine zoektocht helpt echter: het schaap van de ‘persconferentie’ van Tele2 Zweden lijkt wel erg op dat van Nu.nl en de buitenreclames. Op een forum weet iemand anders echter dat het zou gaan om de nieuwe Palm Treo, maar ik denk eerlijk gezegd van niet.

Men in Black

Men in Black

Het gaat nog verder: op molblog maakt het Zwarte Schaap zich bekend.

Mijn gok: het is inderdaad gewoon Tele2. De persconferentie is in het Engels en gaat eigenlijk over niets, maar ik vermoed dat Tele2 in Nederland haar mobiele activiteiten wil gaan uitbreiden met goedkope abonnementen of wat dan ook.

En de campagne is goed gedaan. De domeinnaam blijkt eigendom van Human-i.nl, een marketingbedrijf dat virals en campagnes maakt voor onder andere de Postcodeloterij en Rabobank. Geen woord echter over een zwart schaap of Tele2. Spannend hoor. Dat krijg je ervan als je schrijvers op een mooi eiland mogen zitten (zie foto). Die willen best een geheimpje bewaren.

Spannend hoor, zo’n campagne. Slim ook. Want iedereen kijkt.


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Gemiddelde: 5,00
Aantal stemmen: 1
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

De digitale pen geslepen en klaar voor een joyride op de digitale snelweg. Vriendelijk waar dat kan maar streng waar dat moet.

2 Reacties op “Wie is het Zwarte Schaap?”

  1. wat grappig. en de teksten in de advertenties worden ook de hele tijd bijgewerkt. erg leuk stukje!

  2. En het is inderdaad Tele2. Vandaag ruim vertegenwoordigd in de ochtendkranten. Metro (de hoer van Amsterdam) had zelfs een complete cover.

    Het werkt wel, dit soort virals. Ik vroeg me al de hele week af wat die vreemde billboards betekenden.

Laat een bericht achter