Met je muts in de sneeuw?

Hoe een reclamecampagne voor sneeuwvakanties mijn winter nu al heeft verpest. En dat terwijl hij nog niet eens is begonnen.

Wil jij je ook laten verleiden tot het boeken van een overpriced boozefest in de Franse/Zwitserse/Oostenrijkse Alpen? Ga naar de plee van het plaatselijke dranklokaal en laat je daar door een blonde stoot in bikini aansporen om je wintersportvakantie bij Husk te boeken. Niet in levende lijve, maar op een tenenkrommend slechte poster met als punchline “Met je muts in de sneeuw!”. Want als je nu een vakantie boekt, krijg je een extragratis muts van Husk, voor niets!

Husk, de ooit zo coole van-studenten-voor-studenten reisorganisatie heeft namelijk het fenomeen marketing ontdekt. Dachten ze vroeger bijzonder terecht dat studenten hun vakanties boeken om de lage prijzen (raak!), is het nu de beleving (mis!) waar het om draait in hun nieuwe reclamecampagne. Want sinds de club is veranderd van een stel bijbeunende studenten in een business met échte beroepen zoals account managers en sales representatives en de tweedehands Golfjes hebben plaatsgemaakt voor de net iets te hippe Mini Coopers is het gedaan met de zaak. En als er eenmaal een budget is voor reclame, zorgen die gladde marketeers er wel voor dat het ieder jaar net iets meer wordt. Kunnen ze bij T-Mobile na de iPhone ook over meepraten. Dat al die kostenstijgingen ergens ten koste van moeten gaan, is in dit geval wel duidelijk. De service.

“We proberen in onze reclame duidelijk aan te geven wat we verkopen”, aldus eindverantwoordelijke bij Husk, Peter de Boer. “Geen mooie plaatjes dus, foto’s met groothoeklenzen. Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten en dat is een product speciaal voor studenten.” Huh, lees ik dat goed Peter? Geen mooie plaatjes? Schei tot uit. Een mooie website, een mooie hyvespagina, een mooi online spelletje, een mooie stuur-je-eigen-foto-in-actie en een mooie bestel-je-eigen-poster-hier-mogelijkheid. Allemaal mooie plaatjes, onderdeel van de moderne marketingmix 2.0.

Het is verschrikkelijk. Ik word er zelfs een beetje triest van. Waarom worden we niet meer serieus genomen? Waarom denkt men dat we zo dom zijn dat we onze keuze van reisorganisatie baseren op een geil wijf, een dom animated spelletje of een gratis muts? Studenten, de doelgroep, zijn toch mensen die studeren? Dat was toch altijd iets waar een bepaalde vorm van intelligentie bij kwam kijken? Ik zal eerlijk zijn. Ik voel me beledigd, bijna onmenselijk behandeld. In mijn eer als weldenkende, nuchtere Hollandse jongen aangetast. Ik voel me vies. Bahdankt Husk. Jullie hebben mijn winter nu al verpest, en hij is nog niets eens begonnen.


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Gemiddelde: 4,00
Aantal stemmen: 1
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

"I used to want to change the world. Now, I just want to leave the room with a little dignity."

2 Reacties op “Met je muts in de sneeuw?”

  1. Wie wil er uberhaupt zo’n koude muts? ‘t Is verdomme geen Jagermeister!

  2. [...] de caravan aankoppelen en richting de Veluwe trekken. U kunt ook naar de Alpen gaan om er met uw muts in de sneeuw te gaan hangen. En als u een echte avonturier bent, gaat u misschien wel met Frans, Lee, Marianne [...]

Laat een bericht achter