Een bewust Vitaaltje

Mijn weerstand is klaar voor het najaar, en ik kies bewust voor 33% minder vet, zonder toegevoegde suikers. De door Unilever aangewakkerde gezondheidshype is om van te kotsen. Maar wel kots met extra vezels en mineralen natuurlijk.

De Keuringsdienst van Waarde wist het al langer: Unilever is hard bezig ons een flink portie nep-gezondheid te verkopen. Het ‘Ik kies bewust’ logo is een inhoudsloos etiket dat toegekend wordt volgens onnavolgbare regels. Het is onderdeel van een campagne om ‘bewuste’ consumenten zich goed te laten voelen bij het kopen van halfvolle mayonaise en frisdrank vol kankerverwekkende zoetstoffen.

Tegenwoordig wordt ‘weerstand’ verkocht in kleine flesjes zuivel, en je gaat er ook nog eens lekker snel van poepen omdat je darmflora nu eenmaal jaren heben gewacht op bifidus actiregularis. Maar niet alleen in de supermarkt wordt de consument bedrogen. Bijna alle bedrijven zijn intussen ingesprongen op de hype.

Zo is McDonalds al een tijdje bezig de moddervette hamburgers te omringen met zoveel mogelijk sla-groene reclameborden. De kids krijgen sinds kort worteltjes bij hun happymeal, en het grootste restaurant ter wereld heeft het zelfs aangedurfd om folders met voedingswaarden beschikbaar te stellen. (Kijk voor de grap eens naar de voedingswaarde van een Big Tasty met Bacon, een gemiddeld hongerbuikje eet daar vier weken van.)

Maar het allerergste is het Vitaaltje van Febo. Ook de snackmuur-exploitant die overleeft bij de gratie van bezopen en vetzuchtige stappers heeft lucht gekregen van de gezondheids-hype.  “Net even anders, minstens zo lekker.” Tussen de ranzige grillburgers en kalfsvleeskroketten prijkt tegenwoordig het bewuste Vitaaltje, een vleesloze snack met ‘minder zout’.

Febo, in vredesnaam, wees verstandig. Doe niet mee met deze hysterie en houd je gewoon bij het verkopen van vlugklare moddervette snacks die de honger van bierdrinkend Nederland stillen. Niemand wil met een groepje vrienden een lekker kroketje snaaien, terwijl die vervelend slanke nieuwe vriendin van één van je vrienden bewust en neerbuigend een zoutloos meelhapje naar binnen staat te pijpen.


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
Gemiddelde: 5,00
Aantal stemmen: 1
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

Zoon van Robert, kleinzoon van Laurens, kind van andere tijden, meester der luiheid, verleider der vunzigheid, brouwer des ongenoegens. En nog meer van die zotheden.

2 Reacties op “Een bewust Vitaaltje”

  1. [...] je ageert tegen het ‘Ik kies bewust’ logo en daarmee tegen Unilever, daar kan ik goed inkomen. Ik zag het logo deze week bijvoorbeeld ook [...]

  2. [...] 3300 leden na twee maanden promotie toch minder vraag naar rechtse tv dan gedacht. Oh, en ‘een bewuste keuze‘ kan écht niet als [...]

Laat een bericht achter