Doe es niet

De tijd dat je het nummer van de pizzeria nog in het telefoonboek opzocht is voorbij. De altijd te laat ingevulde belastingaangifte op de bus doen ook. Reclamefolders napluizen op al die coole spullen die je van je eerste miljoen gaat kopen al helemaal.

Tegenwoordig doen we dit, en meer, via het wereld wijde web. Dat zalige web, maar je zo eenvoudig in verstrikt kan raken. Want winkels zijn ons achterna gegaan, de digitale snelweg op. En in hun wilde pogingen ons te bereiken hebben ze een afslag gemist. Flitsende webzijdes. De mooiste, schreeuwendste flashanimaties. Het kan niet op! Maar ondertussen wordt de plank ontzettend misgeslagen.

En om het nou eens niet alleen bij commentaar te laten, en niet volgens het weinig wol principe te handelen. Zeven tips voor bedrijven die jongeren willen aanspreken:

1. Merken denken te vaak dat het leuk is om flitsende, bewegende dingetjes te hebben. Dat is het niet, snap dat nou eens! Ik ben, net als echte mensen, namelijk het grootste deel van tijd ook op zoek naar iets waar je website voor bedoeld is. Waar de dichtstbijzijnde winkel is, hoe vroeg je dicht gaat, of er nog kaarten te koop zijn of wat die nieuwe sneakers kosten. Dus meestal iets anders dan op f*ckin’ buttons klikken om te zien hoe een meisje der onderbroekje op haar knieën valt.

2. Wees eerlijk. Geef de info – recht voor zijn raap – en wees benaderbaar. Het web is een communicatiemiddel, dus communiceer met me.

3. Verbindt niet door. Het gebeurt me tegenwoordig iets te vaak dat ik voor een digitale voordeur sta en er niemand thuis is. Zorg dat je adres klopt… en maak de wereld voor iedereen een stukje makkelijker. (Al hebben wij als de Ridders ook net een kleine verhuizing achter de rug)

4. Zet geen deuntje op de achtergrond aan omdat je denkt dat het ‘hip’ is. Dat is het nooit!

5. Kom ook niet zomaar op een Hyves-pagina en denk dat je weet watskeburt. Want het maakt niet uit hoe goed je guerilla/lifestyle/brandphilosofyagency is, mijn leefwereld zul je nooit begrijpen.

6. Voer me niet met advertenties die ik niet wil zien. Als ik krabbel of gekrabbeld wordt, hoef je niet gelijk te denken dat ik dan ook iets wil kopen. We hebben al jaren onze mond vol van normen en waarden, maar die zijn ver te zoeken. En sodemieter op met die pop-ups. Ook al staat mijn filter op standje Fort Knox – ze weten altijd hun weg te vinden. Pop-ups zijn kut. Echt, niemand vindt ze leuk.

7. En onthoudt dat jij te gast bent in mijn digitale wereld. Ik kan je net zo makkelijk weer laten verdwijnen dus wees een beetje lief tegen me. En als je niets aardigs tegen me te zeggen hebt, zeg dan niets.

Goed. Het is natuurlijk wel zo dat als wij ons hier zelf aan die laatste regel zouden houden, er bijzonder weinig te bloggen overblijft. Maar de hel, wij verkopen niets. Behalve wat verpozing misschien, gratis.


1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
(nog geen stemmen)
Loading ... Loading ...
Link naar deze pagina
Maak favoriet
Mail ons!
<<< Ga terug

Over de auteur

"I used to want to change the world. Now, I just want to leave the room with a little dignity."

Laat een bericht achter